måndag 26 november 2007

Hjälp mig - jag har fått halkfobi!

"Halkfobiker kännetecknas precis som andra fobiker av en stark och ofta obefogad rädsla för ett visst fenomen eller djur. Symptomen för en halkfobiker är extrem rädsla för att få sladd och halka av vägen. Halkfobikerna ses ofta mitt i vägen i extremt låga farter på vintern, med en lång kö av irriterade bilister efter sig. Halkfobikern har en något stirrig blick, kramphåller ratten och sitter något famåtlutad (jämför med en övningskörare). Fobin uppstår ofta av att personen i fråga varit med om någon halkolycka av varierande grad. Dessa händelser sätter sedan sina spår och bilisten får i fortsättningen mycket svårt att lita på vägen och sin egen körförmåga. Någon fungerande terapimetod är ännu ej känd, då detta är en relativt ovanlig fobi som saknar forskning. Råd om behandling mottages tacksamt och övriga bilister uppmanas visa hänsyn och förståelse för dessa trafikens bromsklossar."*

Källa:
*Fruktansvärda fobier av Malin Maruska Maräng Borgsväng

2 kommentarer:

Anonym sa...

haha, det där med att luta sig framåt känner jag verkligen igen mig i. jag känner liksom att jag har mer kontroll på bilen om jag har ratten närmare mig!

men det är bra att du tar det lugnt malin, jag vill fan inte höra om er dikeskörningar från dit håll!!!!

Anonym sa...

ja du, oj oj. ytterligare ett tanttecken hör jag!