tisdag 11 december 2007

Emo

Jag har alltid upplevt mig själv som rätt ungdomlig och har i jämförelse med de andra lärarna på skolan känt att jag har bra koll på kidsen. Det är jag som under fikat fått berätta vad till exempel bilddagboken, snyggast.com, facebook och LAN är för någonting. Men min självkänsla har fått sig en knäpp och jag har insett att jag inte vet allt om vad ungdomarna har för sig. Jag har bland annat noterat ett nytt modeord på senaste tiden - "emo". Emo? Vad i helskotta är det? Tack och lov finns det google. Här kommer en snabblektion i begreppet:

Ordet emo härstammar från musikstilen emotionell hardcore, därav ordet emo. Detta begrepp har sedan blivit synonymt med den klädstil som kallas "fashioncore" ( typ svart rufsigt hår, snedlugg, mycket kajal, stuprörsjeans, tröjor med tryck, nitbälte och tygskor). Men emo och fashioncore är egentligen två skilda saker som inte behöver gå hand i hand. Så nu vet ni det.

Oj vad gammal man känner sig ibland. Det kanske är lika bra att skaffa glasögon på nästippen redan nu.

2 kommentarer:

Anonym sa...

visste du inte vad emo är? höhö, din tant!

The Emo Song (inte hela):

Dear Diary:

Mood: Apathetic.

I'm dark, and sensitive with low self-esteem
The way I dress makes every day feel like Halloween
I have no real problems but I like to make believe
I stole my sister's mascara now
I'm grounded for a week.
Sulking and writing poetry are my hobbies...

Stop my breathing and slit my throat
I must be emo
I don't jump around when I go to shows
I must be emo

Anonym sa...

fniss, tantmalin :) men jag börjar också märka att man inte har koll på alla begrepp och fenomen längre... det är tufft att bli gammal...