måndag 7 januari 2008

Arn

När man hör folk diskutera Arn brukar det ofta vara i termer av ”seg”, vacker”, ”bra”, ”sämre än böckerna” och dylikt. Därför var det lite intressant att tjuvlyssna på mina kollegor, lärarna i historia, när de diskuterade filmen nyss. Det lät ungefär så här:

– Vilken felaktig historieskrivning!
- Ja, jag pratade med professor blabla i medeltid och hon hade skickat ett mail till Jan Guillou och frågat om han ens läst hennes avhandling.
- Det är inget fel att göra en fiktion, men då ska man inte låtsas att man skildrar hur det var.
- Det värsta är att våra elever kommer att tro på det. Dom kommer att tro att det var så där.

Jag gav mig inte in i diskussionen. Jag är inte bättre än eleverna. Jag har ingen aning om vari felet ligger.

2 kommentarer:

Anonym sa...

haha... jag trodde nog att den var relativt sanningsenlig... men det är väl ingen som har sagt att det inte är en roman? nu ska jag snart ut och lunchpromma... så fucking hungrig...

Anonym sa...

haha, vad drygt... måste man hålla på att överanalysera allting?

jag och doris har nyss promenerat runt byn i detta trista väder, men det var skönt i alla fall...