torsdag 10 januari 2008

Pölsa

Igår åt vi pölsa. Jo, det är sant. Det ser oaptitligare ut än geggan man gjorde i sandlådan när man var barn, och jag skulle förmodligen aldrig gilla det om jag inte hade fått det innan jag var stor nog att protestera. Jag har säkert inte ätit pölsa på 15 år eftersom jag varit veggie i 11 år. Det smakade precis som jag mindes. Nu har jag blivit någon slags etisk köttätare, dvs jag äter bara kött som jag vet var det kommer ifrån. Också det hade varit otänkbart för några år sedan. Man förändras med tiden. Men jag funderar fortfarande på att skippa korven när jag ser levande grisar. Jag minns för kanske tio år sedan när jag satt i halmen hos grannens grisar och grät så jag hulkade.
- Förlåt, förlåt, sa jag. Förlåt för att jag ätit era släktingar...
Det låter lite komiskt när jag återberättar det, men tro mig, det var allvar. Då.

4 kommentarer:

Anonym sa...

du satt alltså vid 19 års ålder och grät inne hos grisarna?

Anonym sa...

JAG TYCKER DET VAR FINT GJORT. Hur smakade det då, gott? Jag gillar pölsa. Igår var jag på vattenjympa och i morse 6.30 simmade jag en halvtimme. /vattendjuret

Anonym sa...

Nja, lite yngre var jag nog... /malin

Anonym sa...

jag tyckte om pölsa när jag var mindre, men nu skulle jag faktiskt inte klara av att äta det... det känns som ett allför stort mojs av allt möjligt... men vem vet, snart sitter jag väl där med en portion pölsa framför mig.