fredag 1 februari 2008

Fem flyktingar

Det har kommit fem ensamkommande flyktingbarn (ungdomar) från Irak och Afganistan till kommunen där jag jobbar. De ska gå på min gymnasieskola och uppståndelsen är stor på den lilla orten, där det knappt finns en invandrare och alla på skolan med utländskt utseende är adoptivbarn. När de kom i onsdags blev de uttittade som vore de clowner. Några av kommentarerna var: "De har ju snygga kläder ju!". Eleverna hade väl förväntat sig turban och helskägg. "De var ju skitsnygga!", sa tjejerna förvånat och förtjust. "De kommer hit och tar våra tjejer", muttrade killarna surt. "Våra" tjejer!? Visste ni det tjejer - att ni tillhör de svenska killarna? Ni är inte era egna, ni är deras. Det kan vara bra att veta menar jag. Min kompis och hennes kille som är amerikan måste ha missat det. Min kollega som alltid har svar på tal sa:
- Ja det tror jag det som ni ser ut, med smutsiga kepor och snus i hela käften.

1 kommentar:

Anonym sa...

vad kul att läsa om! marias pappa jobbar ju där, där de bor. en av de hade redan innan han flyttsde hit fått kontakt med en tjej från boda via lunar :) driftigt!