fredag 4 april 2008

Pojkar får piratrum och flickor får prinsessrum

Jag läser i en artikel att föräldrar inreder barnrummen utifrån kön. Rosa till flickor och blått till pojkar. Om jag får en dotter kommer jag inte att uppmuntra henne att bli en prinsessa eller en pojke till att bli pirat. Men jag kan ju heller inte neka mitt barns egna vilja den dag det utrycker den. Föräldrarna är inte de enda som påverkar barnen. Och en prinsessa kan ju vara en cool och stark prinsessa medan en pirat kan vara snäll och omtänksam.
Nu vet vi inte om vår bebis har snopp eller snippa och det känns bra. Jag köper könsneutrala kläder och kommer att inreda barnkammaren i mestadels grönt och vitt. Jag ska göra allt för att mitt barn ska få ett bra självförtroende och känna att det inte har några begränsningar. Får jag en son och han vill ha en docka så ska han få en docka. Får jag en dotter och hon vill ha ett svärd ska hon få det.
Men handen på hjärtat Malin - om sonen vill ha en rosa prinsessklänning på sig till dagis - får han det då?

4 kommentarer:

Anonym sa...

nej malin då får du säga ifrån, men iofs så kanske han sätter på sig det när han blir stor ist.
svårt det där.

www.palindgarden.blogspot.com sa...

Malte älskar smink och halsband! En endaste gång så lämade jag min sminkväska framme! Då skruvade han genast upp min burk med läppglans, doppade min rougeborste och målade soffbordet, byrån och en dyna i soffan rosa!!! Han har ett neutralt rum och mkt vita kläder hur bra det nu kan vara på en busig tvååring!! trevig helg..

Anonym sa...

du är så bra malin, jag är säker på att ert barn kommer att bli tryggt och älskat oavsett vem han eller hon bestämmer sig för att vara.

Jag sa...

Klart han ska få!