onsdag 2 juli 2008

Blod

Det är sommar. Det är sol. Det är ljust. Det är varmt. Det blommar. Fåglarna kvittrar. De flesta har eller får snart semester. Stämningen är lätt och uppluppen och de flesta känner sig som lyckligast den här tiden på året. Hur kommer det sig då att vi plötsligt får sådan lust att läsa om bestialiska mord, försvunna barn och grymma våldtäkter? Jag förstår det inte. Likväl är jag en av dem. Nu läser jag Skumtimmen av Johan Theorin som handlar om en pojke som försvunnit på Alvaret på Öland. Den är mycket bra. "Sommardeckare" har till och med blivit ett begrepp och på TV kan man se minst en kriminalserie om dagen, och alla är inte lika trevliga som Morden i Midsomer. I måndags tittade vi på Durham County på TV4. Där försökte en man bland annat ha sex med två unga kvinnolik. Varför tittar man frivilligt på sådant elände?

1 kommentar:

Anonym sa...

ja det behövs väl en kontrast mot allt det roliga och lättsamma.. just nu kämpar jag med Vindens Skugga vilket iofs är en bra bok som jag nog inte gör rättvisa när jag dödstrött läser 3 sidor per kväll.. suck.. tur att det snart är semester..