torsdag 17 juli 2008

Polis polis potatisgris

Läste i DN imorse om en polis som misshandlat sin flickvän. Jag blir inte förvånad - jag tror inte att (alla) poliser är bättre människor än genomsnittet i övrigt. Men borde de vara det? Ja, jag tycker faktiskt att lagens väktare borde ha högre moral. Man blir inte en trovärdig polis om man bryter mot lagen. På samma sätt skulle inte jag vara en trovärdig svensklärare om jag skrev som en kratta. Det är dock ingen lätt sak att testa moralen på de som söker polisutbildningen. Hur skulle ett sådant test se ut?

1 kommentar:

Anonym sa...

näe.. jag tror som du.. och tycker så. fast det är ju samtidigt svårt.. socionomer har ju sociala problem själva ibland.. fast det skulle ju ej gå att själv ha aktiva missbruksproblem (såklart) och samtidigt försöka hjälpa andra. överlag med yrken som inkluderar att "stödja" andra behöver man ju ha rätt bra koll på sig själv och sitt eget känsloliv för att inte hamna i knepiga parallellprocesser men så är det ju inte alltid..