tisdag 12 augusti 2008

Talfel

Alla vet väl vad stamning är? Och läspning likaså. Jag lider av ett mer okänt och mycket besynnerligt talfel. Det finns ingen term för det och heller ingen forskning. Jag säger fel ord. Jag säger jul när jag menar midsommar. Te när jag menar kaffe. Regn när jag menar sol. En gång när jag skulle på min systers konfirmation sa jag:
- Det ska bli så kul att gå på din begravning!
Häromdagen när jag ville att min pojkvän skulle hjälpa mig att flytta vaggan sa jag:
- Kan du hjälpa mig att flytta kistan?
Läskiga felsägningar om du frågar mig... Jag undrar vad psykoanalysens fader Freud skulle säga om detta? Han som menade att alla felsägningar egentligen är uttryck för det undermedvetna...

3 kommentarer:

Anonym sa...

En lätt form av dysfasi verkar du lida av...

Grattis i efterskott! Kul att din dag var bra.

Anonym sa...

haha det är rätt roligt för oss andra dock :) hoppas bara din inte menar något undermedveten när du vill gå på min begravning osv!

Anonym sa...

ohoho.. scary malin! jag vet inte vad det beror på. själv lider jag sedan en tid av ett sludder-talfel... så att jag säger peschonal istället för personal t.x. beror på lathet tror jag.