onsdag 15 oktober 2008

Björntjänst

Eftersom jag är hemma rätt mycket (typ jämt) så har jag ofrivilligt väldigt bra koll på mina grannar. Jag kunde till exempel inte undgå att notera att min närmsta granne (en 16-årig kille som just flyttat hemifrån) hade sin mamma på beök igår. Hon var där och städade och tvättade! Jag ville bara rusa dit, slita moppen ut handen på henne, ruska om henne och skrika:
- Nej gör det inte! Sluta! Du kanske förstör din sons liv! Och dina chanser att få barnbarn!
Allt för många välvilliga mamma skämmer bort sina söner och låter dem inte lära sig att städa, hålla ordning, tvätta, laga mat och ta ansvar. De gör dem en björntjänst. När de sedan flyttar ihop med en flickvän blir det hon som får lära honom alternativt göra allt själv. I värsta fall tröttnar hon, tar sitt pick och pack och drar. Gode Gud låt mig inte göra detta misstag själv (för det är nog lätt hänt). Måtte jag se till att Odin lär sig sortera tvätt, städa en toalett, reda en sås och allt annat som man behöver kunna. Även som kille.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jag blir så glad Malin!!! Att det är fler än jag som är involverad i sina grannar (i smyg). Jag förbannar att jag inte har ett titthål (eller förmodligen är det väldigt bra). Idag var det någon i min port som skulle flytta, jag hörde det genom brevinkastet. Lät så mycket så var rädd att det var närmsta grannen för han är rätt snygg och utsedd till mitt ögongodis (en gång ringde han på och ville låna peppar och jag öppnade i bara en liten duschhandduk) Men det var det som tur var inte. Ett ungt par några trappor upp, jag gik och tänkte ett långt tag på om dom skulle flytta ihop eller isär? Det är så himla spännande det där. Eftersom de såg så arga ut tänkte jag att de just gjort slut...kanske skulle ha frågat, hehe.
/Tora

Anonym sa...

Och för att inte tala om när jag bodde hos Christian, där snackar vi galna grannar!! Haha, C HAR ett titthål, så stod där och tryckte mig tätt, tätt intill dörren minst två gånger om dagen. Grannfamiljen var en galen rysk familj..ojoj jag måste snart få en uppdatering där.. haha
/Tora

Anonym sa...

haha! jag är också en titthålsgalning tyvärr. händer inte så mkt spännade här tyvärr, vi bor väldigt lugnt... men man kan ju alltid skapa intriger i sitt huvud! :D

Anonym sa...

hahaha vi kan städa osv vi låtsas bara att vi inte kan.