tisdag 11 november 2008

Bäst före

Svensken slänger 100 kilo mat per person varje år enligt Livsmedelsverket! (Undrar hur de räknat ut det?) Speciellt unga stirrar sig tydligen blinda på bäst-före-datum trots att maten oftast står sig längre. Jag kan stoltsera med att jag dricker mjölk som är flera dagar gammal. Mjölk och fil är lätt att bedöma, det är värre med bröd och kött. Där är jag kinkigare. Torrvaror slänger jag sällan om datumet gått ut och vi har en kolasåstub i kylen som gick ut 2006! Hur petiga är ni med bäst-före-datumen?

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hmm, med mjölk och fil kör jag samma stil som du. Man ser och känner ju på lukten om det är dåligt. Brödet möglar ju rätt snabbt tycker jag, eller bli för torrt för att äta... Annars har vi inte mycket som står alltför länge i vår kyl! Men allt som allt har jag lite svårt för sånt som gått ut...

Jonna sa...

det är både och det där.. och andra sidan är jag lite snål och gillar ej att slänga, och andra sidan är jag rädd för att bli dålig i magen/sjuk. men snålheten vinner, särskilt nu vid ensamboende, och jag dricker och äter det som känns fräscht. bröd fryser jag ner i små mängder. kött är däremot big no no, det äter jag inte om det gått ut!

Anonym sa...

imorse åt jag fil som gick ut i söndags och imorgon ska äta den igen haha andreas