lördag 8 november 2008

I affären med bebis

Ibland är man som en parodi på en stressad mamma. Jag skulle handla med Odin i barnvagnen idag.
Han blir varm efter ett tag och sätter igång att tjuta. Jag tappar fattningen och vimsar omkring i affären helt utan struktur med min inköpslista. Hit och dit. Fram och tillbaka. Hejar snabbt på en bekant som förgäves försöker inleda en konversation.
- Man får gratulera!
- Ja, tack så mycket. Hej då!
Väl framme vid kassorna är det naturligtvis jättelånga köer. När 17 ska man handla för att det ska vara lite folk? Stoppar in nappen som flyger ut lika fort. Jag som alltid brukade lägga varorna lydigt med streckkoden utåt slänger nu bara upp allt i en hög huller om buller på varubandet. Svetten rinner efter tinningarna.
- Såja gubben, vi är snart klara!
Folk stirrar (inbillar jag mig i alla fall, i själva verket skiter väl de i mig). Fumlar med pengarna, tappar några mynt på golvet. Ruskar lite desperat på vagnen utan resultat. Och så det där förbannade bonuskortet. Äntligen ute ur affären tystnar han som om jag tryckt på en knapp och jag går lättad hemåt. Tänker som jag gör varje gång - att det var sista gången jag handlade med barnvagn och bebis.

6 kommentarer:

Anonym sa...

om det var när vi träffades så märkte då inte jag något men det var roligt /andreas

Anonym sa...

roligt skrivet mena jag andreas

Anonym sa...

det går att skriva namnet när jonna inte har sin bild här märker jag

Anonym sa...

vaa? skulle det ha ngt samband?? andreas. jag tror nog inte folk brydde sig så mkt malin men det känns ju så.

Anonym sa...

Jag var hos tandhygenisten häromdagen, fick avbryta efter halva tiden och fick ny tid, det blev dyrt det...
Skulle ha slängt in honom hos dig och Odin!
/Linda

Anonym sa...

ja jonna, det verkar ha ett samband faktiskt! så då får sluta med det. usch, till och med utan bebis blir det så där för mig ibland. häromveckan hittade jag inte plånboken (som jag visste att hade med mig)i väskan när jag skulle betala. jag stod där och fumlade, letade, blev röd, tappade ut grejer från väskan och slängde andra grejer på rullbandet... till slut hittade jag den, helt svettig.