tisdag 18 november 2008

Tala svenska!

Som svensklärare måste jag göra min plikt och slå ett slag för vårt vackra svenska språk. På senaste tiden har språket fullständigt exploderat av lånord från engelskan. Det är inte fel i sig med lånord, de berikar språkat. Språk ska vara levande och utvecklas hela tiden. Men fula svengelska ord kan vi klara oss utan. Som till exempel ordet pimpa. "Jag ska ta och pimpa barnvagnen lite tror jag". Och varför använda engelska ord när det finns minst lika fina svenska? Jag läser tidningen Mama (varför inte Mamma?) där försöker de vara coola och använder bland annat ordet rolemodel istället för förebild, tishor om t-shirtar och hot istället för het. Går man sen vidare till tidningen Family living (varför inte Familjeliv?) kryllar det av ord som space, lifestyle, power, must-have, posha, in fokus, spooky. Svenska är inte coolt nog. Många språkforskare tror att vi i framtiden kommer ta steget fullt ut och övergå till att prata engelska i Sverige. Never i helvetet! Över my dead body!

1 kommentar:

Anonym sa...

haha! har reklam från libresse bredvid mig här. Libresse invisible, libresse ultra goodnight osv... libresse osynlig och libresse ultra godnatt vore roligare :D