torsdag 19 februari 2009

Frukt är godis... inte sant?

I förrgår var det föräldrakurs med tema "Tänder". En tandhygienist kom och lärde oss att:

1. Inte ge saft eller annat sött i nappflaska.
2. Att vänta med lördagsgodis in i det längsta.
3. Att barnen inte behöver vara med och fika. De kan fortsätta leka.
4. Att 2 dl kräm innehåller 18 sockerbitar ("Ja, det är sant!").
5. Att en Risifrutti innehåller 1o sockerbitar.
6. Att russin och annann torkad frukt också innehåller mycket socker.
7. Hur karies ser ut.
8. Att mormor och farmor ofta är ett problem vad det gäller tandhälsa - för de vill gärna vara "snälla" och bjuda barnbarnet på sött.

Det kändes som när man gick i lågstadiet och också fick se bilder på hur mycket sockerbitar olika livsmedel innehåller. Men nu ska jag inte raljera över detta. Lite träffad kände jag mig - jag har aldrig fikat så mycket som de senaste sex månaderna...

1 kommentar:

Anonym sa...

gillar inte sån där fakta... vin innehåller t.ex. massa socker också... så trist! jag åt just banankaka, men det är ju typ frukt.