tisdag 3 mars 2009

Eko

Sedan en tid tillbaka har det varit skriverier i lokalpressen om att mejerijätten Arla blir allt mer dominant. För mig är det självklart att köpa närproducerat - i mitt fall - Milko. Jag har sedan en tid tillbaka också bestämt mig för att köpa ekologiskt så långt det går. Det kostar lite extra men smakar också lite godare när man vet att till exempel:

*"Kon får vara för sig själv när hon kalvar.
*Nyfödda kalvar får dia sin mor de 3-4 första dagarna. Sedan får kalvarna riktig mjölk under minst 12 veckor. De diar en ko eller dricker ur en napphink.
*Korna på ekologiska gårdar får i regel vara ute och beta mer än andra kor." (milko.se)

4 kommentarer:

Anonym sa...

well done! jag borde bli bättre på det. eko alltså. köper lokalt så mkt det går iaf.

Anonym sa...

ja, bra gjort! jag är lite för snål...

Anonym sa...

mycket bra vi köper ekologisk mjölk iaf.

Anonym sa...

Hej!
Tack för att ni stödjer Milkos Landskapsmjölk - det värmer oss på Milko! Genom er konsumenter så kan vi gemensamt värna om de lokala bönderna, arbetstillfällena, den goda djuromsorgen som vi kan garantera genom Svenskt Sigill och de öppna landskapen. Kärlek är närhet!
Vänliga hälsningar
Lotta Bonthelius, PR-ansvarig Milko