söndag 8 mars 2009

Köpegröt eller hemgröt - det är frågan?

I en artikel i Falu Kuriren igår kunde man läsa om det dolda sockret i de köpta pulvergrötarna. Juicekoncentrat och mjölkpulver gör att grötarna blir söta trots att de påstås vara "utan tillsatt socker". De små liven föredrar sött och barnmatstillverkarna kan skratta hela vägen till banken. Vi håller som bäst på att lära Odin äta pulvergröt. Som småbarnförälder är det svårt att veta hur man ska göra men vi har lydigt följt rådet från BVC (som dock var ett annat än jag väntat mig). De säger att pulvergrötarna är bäst eftersom de är berikade. I foldern vi fått från Livsmedelsverket läser jag "För spädbarn är pulvergrötar bäst, eftersom de ger betydligt mer vitaminer och mineraler än hemlagad gröt". Jag vill inte att Odin ska bli sockerberoende men jag vill ju inte att han ska få i sig för lite näring heller. Så nu vet jag varken ut eller in...

5 kommentarer:

Anonym sa...

Frågan är vad "näringsberikad" står för? Så länge de får bröstmjölk (gäller även sk "ersättning") får de med all säkerhet den näring de behöver ändå!Kram mor

Anonym sa...

agnes tyckte inte om den köpta gröten så jag mixade havregryn, det verkar då inte ha gått nån nöd på henne. Och som din mor säjer så får han ju i sej all näring ändå, via bröstmjölken! /kram mia

Anonym sa...

Jag vet varken ut eller in heller. Är så irriterad över det dolda sockret.

Anonym sa...

gustaf åt pulvergröt och det verkar ju inte gå någon nöd på han,förutom dom senaste veckorna.kram

Elina sa...

ja, jag vet ingen råd! har noll koll på olika grötsorter! :)