tisdag 4 augusti 2009

Mönster och minnen

Sent igår kväll satt jag och gick igenom farmors gamla mönster. Hon var sömmerska och sydde mycket till oss barnbarn genom åren. Det är enkla mönster ofta uppritade på tidningspapper. Hon var proffs, behövde ingen beskrivning. På ett av mönstren står det med farmors snirkliga stil saker som "Jonna och Tora - mysdress", "Jonna och Elina - flisjackor" och "Andreas skjorta". Så mycket tid och kärlek hon lade ner på dessa kläder. Hade man vett att uppskatta det då? Tackade jag ordentligt? Jag ser kläderna framför mig. Minns speciellt ett par spräckliga byxor som var så coola på 80-talet och som jag fick vara ensam om att ha, tack vare farmor. Jag minns också medeltidsklänningen hon hjälpte mig att sy när jag skulle till medeltidsveckan på Gotland. Hur vacker den blev. Hur skönt det kittlade när hon satt ena handen innanför tyget för att nåla. Saknaden väller över mig som en flodvåg.

3 kommentarer:

Elina sa...

Älskade farmor! Hon var så mån om oss... Minns din medeltidsklänning allra mest, den var grymt fin!

Anonym sa...

ja älskade älskade mormor...

/Tora

Jonna sa...

Nu har jag läst alla fina inlägg! Vad kul att du varit så aktiv, med bilder och allt... och en tår i ögat får jag av att läsa om farmor. Härligt dop och bröllop och många underfundiga fina inlägg...