torsdag 10 september 2009

Fiskgryta

Sedan jag började läsa den här opretentiösa bloggen av författarna till kokboken Husmorsorna har jag fått för mig att även jag har en matblogg. Därför kommer här ett enkelt och nyttigt mattips väl värt att prova - det är Mammas fiskgryta med curry och ägg, som var min favoritfiskrätt under uppväxten och som Odin också visade sig gilla. Jag har inte det exakta receptet utan körde på känn men det blev bra. Så här gjorde jag:

FISKGRYTA MED CURRY

Skär 400 g halvtinad vit fisk (typ hoki) i kuber. Fräs dessa i smör och krydda med curry, salt och vitpeppar. Strö på lite mjöl och rör försiktigt så inte fisken smulas sönder totalt.

Häll i 2 förpackningar/burkar tomatkross och en halv fiskbuljongtärning. Låt småputtra ett tag.

Sist, men inte minst, har du i 3 hårdkokta ägg skurna i bitar och persilja (fryst eller färsk).

Servera med ris eller bulgur.

Tyvärr har jag ingen bild på den delikata anrättningen för jag har mosat resterna till barnmat, och mosad mat har en tendens att se lite oaptitlig ut.

4 kommentarer:

jonna sa...

haha ja verkligen... men den där grytan är grym!

Mor sa...

Du glömde bara paprikapulver, receptet kommer från den anrika "Vår kokbok" Som jag köpte när jag gick på Husmodersskolan (Ja det är sant!) 1971. kul att även Odin gillar den!

andreas sa...

ja den är jättegod kram

Elina sa...

Ska definitivt göra den här någon gång! Den är supergod, och verkar inte alltför svår!