fredag 13 november 2009

Inget lätt beslut

Nu ska även barn mellan 6 månader och 3 år få vaccineras mot svininfluensan. Det var länge sedan vi stod inför ett så svårt beslut. När man hör en expert säga att man "sett att små barn under fyra år tillhör dem som riskerar att bli svårast sjuka i influensan" och i högre grad behöver intenstivvård känner man såklart instinktivt att det enda rätta är att vaccinera. Måste man inte lita på expertisen? Samtidigt frågar man sig vad konsekvenserna av allt vaccin blir i det långa loppet? Kan det skada immunförsvaret och göra att barnen lättare får andra sjukdomar, såsom exempelvis cancer, senare i livet? Vaccinera eller inte vaccinera - det är frågan? Hur gör ni andra med era småttingar?

9 kommentarer:

Ullvitrollet sa...

Jag har också vart tveksam om och tyckte ja men vad bra att dom inte får vaccineras då behöver vi inte ta det beslutet. Men nu när dom får så är det självklart att Bellis ska vaccineras. Det beror mycket på att jag kanske har (vi vet ju inte) den och det är inget jag önskar min värsta fiende.Så i vårt fall är det självklart, men såklart så tänker man ju på konsekvenserna också. Men det är som pest eller kolera. Men vad ni än kommer fram till så är det det bästa för Odin!
Kram

Jonna sa...

oj, svårt! för tillfället är jag mer inne på ATT vaccinera och lita på läkarkåren och vetenskapen och inte falla för konspirationsteoretiker. man vaccineras ju mot massa annat och det är ju självklart, det kanske är naturligt att folk är skeptiska i början till nya vaccin men vem är idag skeptisk till andra småbarnsvaccin?

Linda sa...

Jag ska absolut inte vaccinera Leo.
Det känns inte rätt i magen helt enkelt.

Anonym sa...

På min arbetsplats är vi alla vaccinerade och för min del är det självklart att även barn ska vaccineras!

Vem vill inte göra ALLT för att slippa få just den här influensan med så svåra biverkningar? Eller tom död för den delen..

Kram Moster

Linda sa...

http://hd.se/ledare/2009/11/02/oroande-tyst-i-sverige/

Jonna sa...

men ja, vad ska man säga... dessa bloggkommentarer visar väl verkligen på hur olika man kan se på detta! och hur olika professorer, läkare och diverse tyckare&tänkare även de tycker olika! så i slutändan får man lov att helt enkelt ta ställning till informationsmassan och bestämma själv.

Jonte sa...

Det blir säkert rätt vad du än gör! Du verkar så klok så, även om det som sagt är ett väldigt svårt beslut...

Anonym sa...

Tilde fick sprutan i onsdag, hon fick bara lite ont i armen, å det lutar väl att Agnes ska få den också.. tror jag! Kram/mia

andreas sa...

vincent ska få vi litar på läkarna kram