onsdag 25 november 2009

Valet man velat slippa

Vad vi än väljer att göra kommer det inte att kännas bra. Men nu har vi valt. BVC skickar ut kallelser till oss med barn under tre år. Socialstyrelsen säger att även alla barn under tre år bör vaccineras. Jag har inte träffat en enda förälder som säger nej. Det krävs mycket mod och framförallt kunskap för att gå emot rådande rekommendationer. Vi har varken det ena eller det andra. Jag har läst allt jag kommit över och till och med ringt in till de samlade myndigheternas telefonlinje med mina frågor. Det är svårt att besluta över någon annans kropp men det är vårt ansvar. Klockan 15.15 idag vaccineras Odin.

11 kommentarer:

LINDA sa...

Det är ett fritt val!! Jag har skällt ut dom på BVC för den där jävla kallelsen, det framstår som om det inte är ett fritt val! Hur många procent vaccinerar barnen i andra länder!?
Fan vad arg jag blir.

jonna sa...

skönt med dina bloggläsares stöttande kommentarer... bara för att alla inte tycker som de själva? så måste man väl acceptera att andra föräldrar väljer ATT vaccinera utan att ångestbelägga för det? Skäms "Linda" tycker jag.

Linda sa...

Jonna, det är ju inte MALIN jag är arg på och det vet hon, efter mail och samtal!
Det är det att BVC har skickat ut "kallelser" och denna rekommendation att små barn BÖR vaccineras. Jag blir arg för att många känner sig tvingade och många kanske inte tar det beslut som dom egentligen vill göra.
Jag stöttar Malin i hennes beslut och det vet hon efter vårt samtal.
Men jag förstår att inlägget kan missuppfattas om man inte vet vad vi diskuterat innan.

jonna sa...

Ja visste man inte det så kunde det ju lätt tolkas så.

Elina sa...

Oj, vilken diskussion det blivit här! Hoppas att det gick bra för allas vår skrotnisse.

Anonym sa...

Ja det är bara att hoppas man gjort rätt o att det inte får nåra konsekvenser senare. Tilde är ju redan vaccinerad o Agnes ska imöro kl 13,30... Kram/mia

Anonym sa...

Ja du Malin, vilka diskussioner denna vaccination drar igång. Vi har valt att inte vaccinera, men man är HELA tiden fundersam vad som är rätt eller fel. Kram Yvonne

andreas sa...

bra val malin helt rätt tycker jag varför ska man inte lita på hela den svenska läkarkåren kram kram

Anonym sa...

http://www.dagensmedicin.se/nyheter/2009/10/23/lakare-forbjuds-uttala-sig/index.xml
/L

Sofia sa...

Herregud vilken hysteri Linda
vissa väljer att vaccinera vissa inte valet är helt och hållet fritt, alla erbjuds således vaccinerin och sjukvården kan ju omöjligt veta vilka som vill och inte vill därför erbjuds alla vaccinet....
och eftersom valet är fritt får man ju göra som man vill därför behöver man ju inte hysteriskt propagera för varken ja eller nej. Alla väljer ju själv. och hur många eller få som vaccinerar i andra länder kan ju även bero på att alla länder inte är lika rika som sverige och att vaccinet därav inte kan vara gratis överallt. Jag vaccinerar mina barn för att de enda som händer är att dom möjligtvis får lite feber men skulle dom däremot få influensan så kanske dom får mycke feber å hamnar på sjukhus med dropp och andra mediciner då skulle jag aldrig förlåta mig själv. visst kan man undra vad som finns i de man sprutar in i barnen men så otroligt många miljoner människor som fått sprutan och så lite biverkningar så tror jag faktiskt inte att de är så farligt med vaccin..... man får ju ändå lita på svenska läkare och forskare som tagit fram vaccinet dom har ju inte gjort de för skojjs skull precis...

Odin sa...

9l¨´åååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååå