torsdag 3 december 2009

Min alldeles ensamma dag

Jag lämnade Odin i hans farmors och extrafarmors trygga vård igår och begav mig ut på egen hand. För egen tid. Det är inte ofta jag umgås med mig själv nuförtiden, men eftersom jag är ett ganska trevligt sällskap så var det på tiden. Jag åkte ner till samhället och ställde mig på ICA-parkeringen. Där blev jag sittande. Det var så skönt att bara sitta och stirra. Se bilar komma och åka. Människor passera. Jag tänkte att "här sitter jag hela dagen". Men efter ett tag blev det kallt och jag gick. Sakta in och ut i affärer. Tittade noga. Klämde. Kände. Köpte.
Jag åt lunch ensam på ett mysigt folktomt café. Jag ville gärna visa er hur fint det var så jag frågade om jag fick ta kort men "helst inte". Undrar vad det är för caféägare som inte vill ha gratisreklam men hon trodde kanske att jag skulle plagiera hennes bakverk. Jag var olydig och tog ett foto på toan i alla fall,
och ett på den grillade smörgåsen. Jag satt och skrev lite, kanske såg det ut som om jag skrev dikter men det var en inköpslista, blodpudding, frukt, grön mjölk... De spelade Mix Megapol, det passar inte på ett gammaldags café men det var trevligt ändå.
Med lite mat i magen fortsatte jag min klappjakt. Baksätet fylldes långsamt. Och syskon - det är ingen idé att ni zoomar in, jag har inte skrivit på etiketterna än.
På väg tillbaka stannade jag bilen och njöt av solnedgången och mina sista minuter i ensamhet. Jag beundrade det gamla kalkbruket som skimrade som silver i solen. Här skulle man kunna fotografera häftiga kort. Om man var fotograf.
Sen kände jag längtan efter Odin och åkte vidare. Min alldeles ensamma dag var slut.

5 kommentarer:

Sofia sa...

låter som en väldigt skön dag!! de dröjer ju inte så länge till nästa dag på lördag ska vi ju på utbildning så då får du ju lite egen tid även om de är andra människor med..

Sofia sa...

kul att du skrev om att hälsa på för nästa vecka tänkte vi baka lussebullar å då sa jag till Gustaf att då kan vi bjuda hit malin och odin på fika sen....

Elina sa...

Lät som en mysig dag! Alldeles lagom med en dag själv ibland. Konstigt att du inte fick knäppa kort! Du skulle inte frågat utan bara knäppt :)

Jonna sa...

Vilken dag! Det lät toppen! Jag fattade aldrig att det var en sådan härlig för-sig-själv-dag som du hade.

andreas sa...

vad kul och skönt kram