söndag 17 januari 2010

Äggtvist

På tal om att engagagera sig i struntsaker...
Jag och Mats har alltid varit en smula oense om hur ägg bäst ska tillredas. Vi vill båda ha hårdkokta, men vägarna dit är många. Mats stormkokar i alldeles för stor kastrull. Imorse visade jag honom det bästa och mest miljövänliga sättet:

Lägg äggen i en liten kastrull, koka upp med lock på. När det börjat koka - stäng av plattan (ja du läste rätt), låt locket vara på, ta tid i 10 minuter. Skala under rinnade kallt vatten. Klart och alldeles perfekt.

P.S. Odin gillar äggvita men inte gulan. Därför slutar det alltid med att jag bara får gula. Sådärgott. D.S.

4 kommentarer:

Elina sa...

Per och Mats gör likadant! Jag kokar upp på högsta värme, vrider ner, drar kastrullen åt sidan och låter sjuda 6-7 min. Vill ha hårdkokt men gulan ska vara lite lösare i mitten haha.

jonna sa...

ok ska prova ditt sätt. men jag vill att gulan ska vara krämig!

Elina sa...

krämig var ordet jag sökte också!!

Frida sa...

stänga av helt alltså? Jag brukar vrida ner till 3an när det börjar koka och låta dem koka vidare i 7 min. Men jag ska pröva ditt sätt nästa gång.

P.s jag håller med Odin, man ska bara äta vitan! Gulan smakar päckel.