onsdag 23 juni 2010

Aj aj

Det är mycket aj aj, usch, nej och fy just nu.
- Nej inte fimpen! Släpp den!
- Usch, inte ta den döda flugan.
- Aj aj spring inte i soffan.
- Inte ut på vägen! Stopp!!
Ofta går jag upp i falsett och får en gäll och hemsk röst som jag avskyr. Det är nästan min värsta farhåga när det kommer till föräldraskap - att jag ska bli en av de där mammorna (det är alltid mammorna?) som bråkar och hotar. Senast i måndags hörde jag en mamma halvskrika till sitt barn på Lindex: "Om du inte är snäll nu så går jag och mormor och lämnar dig här!". Jag tror att ni alla har sett den här mamman. Alltför många gånger. Och jag förstår att det är lätt att bli henne. Men jag ska göra allt, allt, som står i min makt för att slippa.

5 kommentarer:

andreas sa...

Nu är jag uppdaterad kramar

Sofie sa...

Jag tycker att det är en stor lättnad att veta att det är fler som har det så och inte bara vi.Min skräck är också att bli en sån som hotar, försöker alltid att hitta en annan utväg på situationen.

Elina sa...

Det är ju för att du är rädd om honom! Jag förstår att du inte vill bli en sån man hör skrika genom en hel affär, men tror aldrig att du kommer bli det. Det är liksom inte ditt sätt!

www.palindgarden.blogspot.com sa...

Ibland rinner koppen över och ett litet hot kan komma smygandes! Men skrika och skälla på mitt barn mitt bland folk skulle jag nog inte heller göra!

Däremot avskyr jag nochalanta föräldrar som inte säger åt sina barn som stör andra på resturanger osv...barn är barn men föräldrar är oxå föräldrar!

Ha en skön dag och en fin midsommar :) kram madde

Anonym sa...

Jag har börjat lägga till "Vännen" efter "nej, inte den" och alla andra nej och sånt. När jag känner att tålamodet tryter och man blir otrevlig på rösten, då kan man lägga till det ordet. Det låter mjukt i munnen och är mer realistiskt i stunden än Lilla älsklingen, eller mammas gull.. osv...
/linda