måndag 14 juni 2010

Tyskland må vinna fotbollsmatcher men de vinner inte jämställdhetsmatchen

Igår satt jag helt frivilligt uppe till 23.00 för att se en dokumentär som den här mannen gjort. Som en Pascha på SVT.

Den handlade om Europas största bordell, ett elvavåningars hus i Tyskland, dit 700 män kommer varje dag för att köpa sig rätten till någon annans kropp. Förvånande nog hade Svante Tidholm fått filma där inne och intervjuat såväl torskar, chefer och prostituerade. Hur kan man visa sig som sexköpare undrar man? Jo, han skämdes inte det minsta. Eftersom hans flickvän inte alltid ville ha sex när han ville så ansåg han att det var hans fulla rätt att besöka Pascha ett par gånger i månaden när lusten föll på.
Cheferna verkade också se tillgången till köpsex som en manlig mänsklig rättighet. De jämförde bordellen med ett sjukhus.
- När man har tandvärk går man till tandläkaren. När man måste få sex kommer man hit. Horan måste få mannen att känna att han är den enda hon vill ha. Lyckas hon inte med det blir hon inte långlivad här.
Den prostituerades historia kändes bekant. Fattig och eländig uppväxt. Våldtagen upprepade gånger.
- När jag slutar, då kommer jag att bli glad. Då kommer jag att kunna ge mina barn allt det jag saknade.

Imorgon kl 23 kan ni se reprisen i Kunskapskanalen.

1 kommentar:

Elina sa...

GRÄSLIGT!!! Hur kan de få ha en sån bordell?