torsdag 13 januari 2011

The Förlossning

Nu ska jag berätta hur det gick till när Alvar kom till världen...

På eftermiddagen startade värkarna återigen efter att ha avstannat under dagen (vi åkte ju in och blev hemskickade natten innan). De var regelbundna och jag kunde tydligt känna hur de ökade i styrka med tiden. Mamma kom efter jobbet och hämtade Odin, vilket var en stor lättnad, det började bli svårt att dölja för honom hur ont jag hade. Jag försökte vila och lyckades få i mig en pizza från frysen mellan värkarna. Varje gång det kom en värk ställde jag mig på knä i soffan och lutade mig framåt. Hade läst någonstans att det skulle vara bra. Mats började prata om att åka in men jag vägrade åka för tidigt ännu en gång och tog en het dusch istället. Jag satt på Odins plastpall länge och väl och det var jätteskönt. Vid halv nio kände jag mig väldigt ynklig och ringde förlossningen. ”Kom in”, sa dem och jag började gråta av lättnad.

Halv tio skrevs vi in på förlossningen. Mitt blodtryck var lite högt men det undrar jag inte på eftersom det lät som de höll på att långsamt slakta kvinnan i rummet bredvid. Jag blev undersökt och det visade sig att jag var öppen 4 cm och därmed anses den aktiva delen av öppningsskedet inletts. Nu var det ”bara” 6 cm kvar. Jag fick lustgas och den gjorde mig skönt dåsig mellan värkarna och jag kunde nästan slumra till.

Så här satt jag under princip hela öppningensfasen, hängande framåtlutad över en gåstol. Det kändes mycket skönare än att ligga ner.
Vid varje värk sög jag girigt i mig av lustgasen samtidigt som Mats masserade mig i ryggslutet med hårda cirkulerande rörelser. I takt med att smärtan flyttade neråt höfterna tog Mats ett stadigt tag på vardera sidan av mina höfter och tryckte ihop allt vad han kunde under värkarna. Han fick verkligen vara aktiv och hans insatser hjälpte. Mellan värkarna stoppade han i mig honungsrostade jordnötter, mjölkchoklad, festis, vatten och saft.

Smärtan stegrades men den kändes hanterbar eftersom jag vid varje undersökning hade öppnat mig mer. Smärtan gav något. Den ledde framåt. Jag hade ett mantra som malde i mitt huvud: ”Varje värk för mig närmare mitt barn”. Sista gången jag undersöktes var jag öppen 7 centimeter och sen gick det undan. Vi blev nog alla lite överrumplade när det började trycka på. Jag hade fortfarande leggins, strumpor och en sport-bh på mig. När de ville att jag skulle ta av mig bh:n för att bebisen snabbt skulle kunna komma till bröstet kändes det som ett oöverstigligt projekt. ”Klipp upp den! Klipp upp den!”, flämtade jag. Vilket de också gjorde.

Krystningsreflexen var överväldigande men jag hade ändå kontroll på något vis. Jag kunde i alla fall säga att jag ville ligga på sidan vilket jag fick. I det här skedet är det vanligt att man känner att det är omöjligt. Har ni försökt klämma ut en vattenmelon genom ett synålshål någon gång? Men det är bara att följa med. Kroppen vet precis. Och på något konstigt vis stack det plötsligt ut ett huvud mellan mina ben. Absurd upplevelse. Jag såg det mörka håret och sista krystningen var lätt. Ögonblicket som sedan följer går inte att beskriva i ord. Att få upp sitt blöta, varma barn på bröstet överträffar allt. Allt. Lyckan var precis lika stor som vid Odins födelse. Vi såg på en gång att det var en pojke, precis som vi trott. Han fick ligga på mitt bröst en stund invirad i varma filtar men sen ville de att barnläkaren skulle titta på honom eftersom han var lite blek, det visade sig dessbättre inte vara någon fara och han var snabbt tillbaka. Mats fick ta Alvar så de kunde "misshandla" mig lite. Massera magen för att få ut all efterbörd. Bedöva. Sy några stygn. Sätta dropp (eftersom jag blödde 8 dl). När de äntligen var klara fick jag amma honom för första gången och sen kom brickan med flagga och ”champagne” och större anledning att skåla finns väl inte än att man fått ett välskapt barn?
På morgonkvisten fick vi byta förlossningsrummet mot ett enkelrum på BB. Mats somnade ganska snabbt men jag kunde inte sova, trots att jag bara sovit några timmar på två dygn. Jag var alldeles för tagen såväl fysiskt som mentalt. Och dessutom kunde jag omöjligt slita ögonen från det mirakel jag just fött fram.
På det hela taget är jag mycket nöjd med hur det blev. Det gick inte för fort och inte för långsamt. Vi hade samma barnmorska hela tiden. Smärtan var såklart skittuff men ändå hanterbar. Jag är grymt stolt över mig själv och min kropp. Det ska alla mammor vara. Och även om jag skrek till Mats att "ska vi ha ett tredje barn blir det adoption" under förlossningen så tänkte jag ganska kort efteråt att "det här vill jag göra igen". Att föda barn är det största man kan vara med om och det förändrar inte bara livet för all framtid utan även dig själv som människa.

13 kommentarer:

Jonna sa...

Åh, vilken bra beskriven förlossning! Kul att även jag fick veta nya saker, jag trodde jag fått allt berättat för mig :) Rörande och gripande, jag hoppas så få uppleva samma sak så småningom!

Sofie sa...

Oj så spännande och bra skrivet!Starkt av dig att tänka att du vill göra om det, så sa jag direkt efter att Isabelle föddes. Men efter Lovisa sa jag till Olle "ALDRIG mer, jag vill ALDRIG mer göra det här". Men redan efter några veckor så känns det som man lätt kan göra det igen!
Det är ju det bästa som finns, barn!
Kram

Anonym sa...

Jag blir nästan lite tårögd när du beskriver, så bra beskrivet. Längtar så efter att träffa er.
Linda H

F sa...

Åh va roligt att du ville dela med dig av din förlossning! Så bra skrivet alltihop. Blev alldeles tårögd :)
Va skönt att du är nöjd med allting och att det inte gick för fort, de är väl just de som är skräcken med nr 2.
Men jag tänkte på en grej, du skrev att ni fick byta till enkelrum och att mats somnade. Det är så i barackerna alltså? att man får eget rum och att pappan får sova kvar? Har nämligen funderat på det ett tag =) det vore ju hur bra som helst i så fall!

Kram!

Jonna igen sa...

Det där med sporttoppen alltså... det ger ju en lite perspektiv på vilket tillstånd en förlossning är. Antagligen helt ofattbart om man inte gjort det själv. Även kul med att Mats var så aktiv och "matade" dig med energirik föda :) Lite som ett marathonlopp, trycka i sig allt som kan ge energi. även om jag ju förstår att en förlossning är av en helt annan kaliber än ett simpelt springlopp.

andreas sa...

härlig berättelse syster kramar

Emelie s sa...

Spännande läsning! eller ja.. :)
men det är nog så att jag både ser fram emot det med längtan och en liten rädsla :) Tur att jag har lång tid för mental förberedelse eftersom det inte är på gång än på ett tag!

fast det verkar ju vara värt "besväret" :)

Johanna Alm sa...

Ååå, tårarna trillar. Helt underbar känsla att få upp sitt barn på bröstet som man kämpat så för att få fram. Inom en vecka är det min tur, tack för att jag fick läsa om er förlossning, hjälper mig i min mentala förberedelse. Börjar bli rejält nervös samtidigt som man vill att det ska sätta igång! Tack igen, du får mig nästan att se fram emot förlossningen, inte bara resultatet. Njut av tiden när Alvar är liten, det går ju så fort! Många kramar!

Slans sa...

Även jag sitter här med tårar i ögonen! Så himla overkligt, vackert, magiskt... och ja, även smärtsamt. En melon ur ett nålsöga liksom! Jag kan ju så klart inte helt föreställa mig men jag blir inte avskräckt i alla fall!

Längtar så tills jag får träffa er igen! <3

KullaDownUnder sa...

Härlig läsning, sitter här med "stå-päls"! Du verkar ha varit grymt mentalt förberedd och stark! Jag kanske kan få "hyra" dig som coach inför nästa gång!! ;)
Haha det där med adoption känner jag igen - jag talade om för Kurt att vi AAAAAALDIRG skulle ha sex igen - nånsin! (och så envisades jag med att fråga hur det gick med gödslingen av gräsmattan här hemma - lustgasen är ju en höjdare!! =)
Tack för att jag fick läsa! Kram

Yvonne sa...

Jätte fint skrivet Malin. Vilka underbara känslor vi får vara med om vid barnafödandet. Stort grattis till er alla.

mor/mormor sa...

Fantastiskt dokument! Ja det är en oerhörd upplevelse att föda barn, trots att det är jobbigt också! En sorg är det när man vet att det är sista gången. Tack och lov får man glädjas över barn och barnbarn länge, länge!

Michaela sa...

Vilket fantastisk prestation Malin! Rörande, gripande och underbart.
Kram Michaela