måndag 24 oktober 2011

Göteborgsresan i ord och bild

Nu är vi hemma från vår göteborgstripp till min kusin och hans familj. Vi har haft det toppenbra. Eftersom alla barnen var snoriga och småhostiga var vi mest hemikring men med tanke på att Alvar åt varannan timme på nätterna och DESSUTOM vaknade galet tidigt (04.30 var rekordet!) så var det alldeles lagom. Barnen lekte, vi åt gott, gick en sväng, var ute i blåsten, pratade om ditten och datten på ett sätt som vi aldrig hinner annars och dessutom fick Odin äta på McDonalds för första gången (men var till min förtjusning inte så imponerad trots att det medföljde en Skrotnisse-bok). På lördagen kom mamma och moster och tillsammans med Daniel tog de hand om barnen medan jag och Linda ägnade oss åt några timmars effektiv shopping samt en avkopplande lunch utan barn. Jag köpte mest saker till Odin som han behöver, vantar, vinterskor m.m. och en ny pyjamas till mig själv (det plagg jag spenderar mest tid i). Nästa gång vi åker får det bli på sommaren. Höstvädret i Göteborg verkar var en blöt och blåsig historia. Och dessutom vill jag åka berg- och dalbana!

Att åka tåg med barn funkar men det är bökigt med byten och barnvagn. Å andra sidan är det säkrare, miljövänligare och definitivt roligare för barnen än att sitta fast en lång bilresa.
Söta sysslingar. Legolek.Finmiddag och all tänkbar service i dagarna tre. Tack snälla ni för allt!Tacogratängen ligger redan på receptbloggen.Jag hade ALDRIG fixat tågresan utan mamma (som sedan bodde hos moster).
Odin fick många kompisar i olika åldrar på tåget. Bland annat femåriga Sherikin som bjöd på film och salta pinnar. Det är underbart att han är så social och oblyg men när han frågat samma personer ca tio gånger "vad heter du?", "vad gör du?", "var ska du?" så fick vi försöka avleda honom lite diskret. Här har vi kommit till slutet på hemresan och är ganska möra, den tog 7 timmar och 45 minuter från dörr till dörr. Tåget blev försenat i 1,5 timme, så vi fick hänga på Sala tågstation ett bra tag. Odin sov middag på en parkbänk. Trots förseningen gick det väldigt bra. Barnen var helt otroliga. Odin gnällde ingenting! Alvar gnällde lite. Jag gnällde mest...Hemma väntade en utsövd och utvilad pappa med middagen klar. Efter ett bad somnade båda gossarna på stört och jag strax därefter. Idag är vi hemma och tar igen oss.

4 kommentarer:

Jonna sa...

Vad roligt med bilder och text från er resa! Ser jättemysigt ut, även tågresan faktiskt. Även om ni ser lite trötta ut alla tre på sista bilden :) Kan tänka mig att tågresan blev väldigt social för Odin, dagis på tåg! Kul att få umgås så intensivt med familjen Hansen! Jag hade gärna velat se Lindas mage på en bild men får vänta tills jul!

mor/mormor sa...

Ja det blev verkligen en intensiv och härlig helg, även för mig! Så mycket härlig barn och barnbarnstid men även med systern och Daniel med familj. Lägg till god mat och dryck, teater och shopping så förstår alla varför jag är hemma idag!

Elina sa...

Precis ett sådant inlägg jag hoppats på att få läsa till min lunch! Låter och ser mysigt, lekfullt och trevligt ut :) Glöm inte att ansöka om pengar tillbaka för förseningen!

andreas sa...

trevligt är allt jag har att säga kramar